Ingrepen | borst

Borstvergroting

Voor veel vrouwen zijn te kleine borsten een bron van frustratie en ongeluk. Het beperkt soms de keuze van kleren waarin zij zich goed voelen. Een borstvergroting is een zeer frequent uitgeoerde ingreep. Er bestaan verschillende soorten prothesen en verschillende manieren om deze te plaatsen. In de praktijk van dr. Lauwers worden enkel kwaliteitsprothesen geplaatst. Er gaat een individuele planning en keuze aan vooraf. Borstprothesen vormen geen enkel gevaar voor de gezondheid.

Borstverkleining

Te zware borsten kunnen veel hinder veroorzaken. Zij kunnen meisjes en vrouwen erg onzeker maken, en ook lichamelijke last veroorzaken zoals nekpijn, schouder-en rugpijn, insnoerende bandjes van de B.H. of smetplekken onder de borsten. Nochtans wachten nog teveel vrouwen veel lang voor zij een borstverkleining laten uitvoeren. Wij horen dan ook vaak na de operatie: "Waarom heb ik daar 15 jaar mee gewacht?".

Borstlift

Het krijgen van kinderen en het geven van borstvoeding vergergen het natuurlijke uitdunnen van de borsten en rekken van de huid, waardoor na verloop van tijd een huidoverschot bestaat en de borsten hun vorm verliezen en doorhangen. Hier kan steeds iets aan gedaan worden! Een borstlift brengt de tepel terug op zijn normale hoogte en verwijdert het huidoverschot zodat terug een mooie vorm ontstaat. Al dan niet met prothese, naar gelang de keuze van de patiënt, kan ook het volume worden aangepast.

Borstreconstructie

Borstkanker is een heel ingrijpende ziekte, die gedurende een hele periode het leven domineert. Toch geneest een meerderheid van de vrouwen deze aandoening. Velen hebben echter als deeel van de behandeling een amputatie van de borst -een mastectomie- moeten ondergaan. Het is belangrijk te weten dat er veel technieken bestaan om een borst te hermaken of "reconstrueren". Dit kan met prothese of eigen weefsel, zoals bijvoorbeeld een DIEP-flap. Een tepelreconstructie vervolledigt deze ingreep. De reconstructie kan onmiddellijk uitgevoerd worden, tijdens de operatie waarbij de borst wordt geamputeerd, of achteraf, zelfs jaren later. Het is goed om reeds voor de mastectomie wordt uitgevoerd, contact op te nemen met de Plastische Chirurg, niet alleen om technische uitleg te krijgen, maar ook om aan de behandeling te beginnen in de hoop en wetenschap dat een borstreconstructie kan.

© 2021 PlastischeChirurg.net. Design Innovedia.be.