Ingrepen | handchirurgie

Dupuytren

Dupytren is een chronische ziekte waarbij er een geforceerd plooien van de vingers optreedt of harde klobbels in de handpalm ontstaan welke pijlijk kunnen worden, of beide. De vingers komen langzaam krommer te staan en kunnen steeds minder gestrekt worden. Dit komt door een aantasting van een peesblad in de hand, dat dan ook chirurgisch moet verwijderd worden. Een gelijkaardig fenomeen kan optreden in de voetzool.

Springvingers

Bij een springvinger of "trigger finger" blijven 1 of meerdere vingers soms onvrijwillig in een geplooide toestand staan, waarbij zij slechts moeizaam en vaak met pijn terug kunnen gestrekt worden. Soms is hulp van de andere hand noodzakelijk. Om dit te verhelpen wordt het overliggende bandje gekliefd.

Kysten en tumoren

Er komen heel kysten en tumoren voor thv de hand en pols. Deze zijn meestal goedaardig, maar kunnen door hun volume toch last veroorzaken, en esthetisch hinderlijk worden. Het volledig verwijderen van de zwellingen zonder het beschadigen van de andere weefsels en met een zo mooi mogelijk litteken, is een specialiteit van de handchirurg.

Carpal tunnel syndroom

Carpal tunnel syndroom is een frequent voorkomend syndroom waarbij een zenuw thv de pols gekneld geraakt. Hierdoor ontstaan tintlingen en pijn in de vingers, dikwijls's nachts. Het vrijleggen van de zenuw geeft een snelle verbetering van de klachten.

Rheuma

Rheuma of rheumatoide arthritis geeft over het verloop van de ziekte aanleiding tot toenemende pijn, stijfheid en misvorming van de gewrichten, waarbij de handen meestal ernstig worden aangetast. Hoewel de ziekte op zich niet kan genezen worden, kan er toch veel gedaan worden om de pijn en ongemakken thv de handen te verbeteren. Dit gaat van het verleggen van pezen tot het plaatsen van gewrichtsprothesen in de vingers.

Ongevallen

Dr. Th. Lauwers is staflid in het Maastricht Medisch Universitair Centrum waar hij in staat voor de handchirurgie binnen de Plastische Chrurgie. Hij maakte ook jaren deel uit van de SOS Hand groep van de provincie Antwerpen. Hij is dan ook ervaren in de handchirurgie en de opvang van ernstige wonden van de hand, en kan microchirurgie zodat het herstel van zowel pezen, bot, bloedvaten als zenuwen mogelijk is. Ook het bedekken van grote defecten is een specialiteit van de Plastische Chirurgie.

© 2021 PlastischeChirurg.net. Design Innovedia.be.